Rozszerzanie diety niemowlaka

Rozszerzanie diety niemowlaka krok po kroku

Rozszerzanie diety małego dziecka to jeden z  bardzo ważnych etapów w jego życiu. Ze względu na to, że ma to dość duże znaczenie dla rozwoju małego człowieka, wprowadzanie nowych pokarmów do jadłospisu powinno odbywać się stopniowo i z zachowaniem pewnych zasad. Jak rozpocząć rozszerzanie diety niemowlaka i czym się kierować przy doborze nowych posiłków? Poradnik krok po kroku.

Od czego zacząć rozszerzanie diety niemowlaka?

Według zaleceń WHO i Amerykańskiej Akademii Pediatrii rozszerzanie diety niemowlaka powinno nastąpić nie wcześniej, niż po ukończeniu 17 tygodnia życia i nie później niż w 26 tygodniu. Jest to okres, w którym większość niemowląt będzie już gotowa na rozpoczęcie przyjmowania posiłków innych od mleka matki lub mleka modyfikowanego.

Krok 1 – owoce i warzywa

Nową dietę u dziecka najlepiej rozpocząć od warzyw. I choć zaakceptowanie ich smaku przez malucha może zająć trochę czasu, nie warto się zrażać, gdyż warzywa stanowią ważny składnik każdej diety, a po pewnym czasie niemowlę powinno się do nich przekonać. Po ok. dwóch tygodniach można zacząć też podawanie owoców. Pierwsze posiłki w nowym menu powinny mieć delikatną konsystencję, najlepiej więc podawać je przetarte lub zmiksowane w małych ilościach. Zaleca się rozszerzanie diety niemowlaka stopniowo, najlepiej pozostawiając ok. 1-2 dni przerwy między wprowadzaniem kolejnych nowych produktów, aby móc wykryć ewentualną reakcję alergiczną na daną potrawę.

Krok 2 – produkty zbożowe

Po wprowadzeniu warzyw i owoców czas na produkty zbożowe.  Tutaj najlepiej postawić na kaszki zbożowe lub ryżowe, jednocześnie poszerzając różnorodność warzyw i owoców.

Krok 3 – mięso, ryby, jaja

Na początek zaleca się niewielkie ilości delikatnego mięsa, takiego jak kurczak czy indyk. Można ok. 10 gramów mięsa dołożyć do zmiksowanych owoców i warzyw. Większe ilości mięsa można podawać dziecku powyżej 1 roku życia.

Dodatkowo warto stopniowo rozszerzyć dietę dziecka o ryby (łosoś, halibut, śledź), ale maksymalnie raz w tygodniu. Najlepiej, aby były to ryby gotowane, ewentualnie duszone lub pieczone. Następnie do jadłospisu dołożyć można niewielkie ilości jajka.

Krok 4 – wprowadzanie 5 posiłków dziennie

Kiedy dieta dziecka zostanie już odpowiednio rozszerzona, można zacząć podawać mu 5 zbilansowanych posiłków dziennie. Oczywiście nie wolno zapominać o podawaniu maluchowi odpowiedniej ilości płynów, zwłaszcza wody i mleka.

Rozszerzanie diety niemowlaka – czego unikać?

Podczas rozszerzania diety niemowlę doznaje wielu nowych smaków. Zaleca się jednak, aby nie stosować w tym okresie dodatków do żywności, takich jak:

  • cukier – składnik ten powoduje ryzyko próchnicy, jak również może prowadzić do rozwoju nieprawidłowych nawyków żywieniowych, dlatego zaleca się jego unikanie podczas rozszerzania diety dziecka,
  • miód – choć znany jako jeden z  najzdrowszych składników naturalnych, zawiera dużo cukru i jest silnym alergenem. Co więcej, miód stanowi udowodniony czynnik ryzyka botulizmu (zatrucia jadem kiełbasianym) u niemowląt, dlatego nie powinno się go wdrażać do diety dziecka przed ukończeniem przez nie 1 roku życia,
  • sól – nie jest zalecana dzieciom, ponieważ sól może powodować rozwój nadciśnienia tętniczego, a podawanie jej we wczesnym dzieciństwie wpływa na budowanie złych nawyków żywieniowych.

Rozszerzanie diety niemowlaka powinno odbywać się stopniowo tak, aby maluch mógł dokładnie poznać nowe smaki, ale możliwe było szybkie wykrycie ewentualnych reakcji alergicznych. Rozpoczynając od warzyw i owoców, a kończąc na mięsie i rybach, krok po kroku możemy nauczyć dziecko jeść zbilansowane potrawy i przygotować je do spożywania 5 posiłków dziennie.

Nastepny artykuł

Ważne

ZAINTERESUJE CIĘ

Rozmowa z dziećmi o zmianach klimatycznych może wydawać się trudnym zadaniem. Jako rodzice, mamy obowiązek przygotować nasze dzieci do przyszłości, która w dużym stopniu