Dieta roślinna dla dziecka

Dieta roślinna dla dziecka – za i przeciw

Moda na niejedzenie mięsa już dawno zmieniła się w trwałą tendencję w zakresie nawyków żywieniowych. Czy dieta roślinna jest jednak zdrowa i bezpieczna dla dzieci? Czy spożywanie tylko warzyw i owoców pozwala dostarczać wszystkich niezbędnych składników odżywczych małym organizmom na etapie ich wzmożonego rozwoju? Poznaj szczegóły już teraz.

Rodzaje diet opartych na roślinach

Wdrożenie diety roślinnej u dzieci to najczęściej decyzja poparta indywidualnymi poglądami rodziców. Wpływ na nią mają aspekty ekologiczne, chęć eliminacji produktów pochodzenia zwierzęcego ze względu na humanitaryzm czy możliwość zmniejszania ryzyka otyłości i cukrzycy. Warto wiedzieć, że w codziennych jadłospisach można wyróżnić co najmniej kilka diet, których podstawą są rośliny. W tej najpopularniejszej wersji to wegetarianizm i weganizm natomiast stosowana może być również dieta witariańska, która polega na spożywaniu tylko surowych produktów czy dieta frutariańska, której podstawą są owoce w różnej postaci.

Wegetarianizm

Dieta wegetariańska wyklucza produkty zwierzęce, ale nie eliminuje tych pochodzenia zwierzęcego. Dziecko spożywa więc między innymi nabiał, który jest podstawą w zakresie dostarczania wapnia do budowy mocnych kości czy zębów.

Wegetarianizm nie zakłada jednak, jak niektórzy mylnie sądzą, spożywania ryb i owoców morza, a wraz z nimi korzystnych kwasów Omega, które są niezbędne w zakresie optymalnej odporności organizmu.

Warto podkreślić, że samo Ministerstwo Zdrowia jak najbardziej rekomenduje wegetarianizm jako podstawę żywienia najmłodszych, natomiast tego rodzaju dieta musi być odpowiednio zbilansowana. Tylko wtedy może dostarczać do organizmu dziecka niezbędnych wartości odżywczych, które mają niebagatelny wpływ na rozwój.

Weganizm

Dieta wegańska wyklucza spożywanie produktów zwierzęcych oraz tych pochodzenia zwierzęcego. Niestety, specjaliści nie zalecają takiego jadłospisu dla dzieci, ponieważ zbilansowana dieta tego rodzaju wymaga fachowej wiedzy. Weganizm w Polsce dopiero od niedawna cieszy się dużą popularnością:

  • dieta ta, przy odpowiedniej suplementacji (obowiązkowa jest witamina B12, której nie sposób pozyskać naturalnie, stosując dietę opartą wyłącznie na roślinach), może być jak najbardziej korzystna,
  • okazuje się również, że jako jedyna ma znaczący wpływ na redukcję emisji gazów cieplarnianych oraz ogranicza do minimum cierpienie zwierząt,
  • w internecie można znaleźć sporo inspiracji jak stosować taką dietę bez uszczerbku na zdrowiu, jednak przy wszelkich wątpliwościach, zawsze warto zasięgnąć opinii dietetyka,
  •  oprócz suplementacji warto również wykonywać regularne badania (choćby podstawową morfologię), by na bieżąco monitorować wpływ diety na zdrowie.

Czy dieta roślinna jest korzystna dla zdrowia dziecka? Badania

Eksperci do spraw żywienia potwierdzają, że dieta roślinna może wykluczyć nadwagę oraz szereg chorób w późniejszym etapie życia. Dzieci, które nie jedzą mięsa, mogą rzadziej chorować na cukrzycę, nadciśnienie tętnicze, choroby układu krążenia czy schorzenia serca.

Co ważne, aby dieta roślinna mogła być zdrowa i korzystna, powinna być prowadzona pod okiem dietetyka. Priorytetem w żywieniu dzieci bez względu na rodzaj diety jest dostarczanie małym organizmom wszelkich niezbędnych składników, które pozytywnie wpływają na ich rozwój.

W jaki sposób niejedzenie mięsa może wpłynąć na organizm młodego człowieka? Wady i zalety

Najwięcej wątpliwości w ramach stosowania diety roślinnej u dzieci wzbudza fakt, że do małych organizmów może nie być dostarczana odpowiednia ilość żelaza. Okazuje się jednak, że produkty mleczne i sojowe jak najbardziej mogą uzupełniać te niedobory. Warto zwracać uwagę na to, by produkty, które kupujemy w ramach diety, były dodatkowo fortyfikowane wapniem, witaminami z grupy B, witaminą D, oraz mikroelementami jak cynk i magnez.  Dzięki temu są one w stanie być pełnowartościowymi odpowiednikami tych zwierzęcych.

  • zaletą niejedzenia mięsa jest na pewno niwelowanie ryzyka nadwagi i otyłości wśród dzieci, a w późniejszym etapie ich życia również innych, groźnych chorób,
  • jeśli uwzględnia się wady, można mówić o niedoborach pewnych składników odżywczych, jeśli dieta roślinna nie jest zbilansowana.

Jaką decyzję podjąć?

Nie da się jednoznacznie wskazać, która decyzja w zakresie żywienia dzieci jest najlepsza. Rodzice powinni podjąć ją indywidualnie i racjonalnie. Konieczne jest na pewno właściwe przygotowanie i wiedza. Znacznie łatwiej ze wdrożeniem diety roślinnej u najmłodszych mają dorośli, którzy sami nie jedzą mięsa.

Częściowe ograniczenie mięsa i produktów pochodzenia zwierzęcego

Częściowe ograniczenie jedzenia mięsa jest świetnym sposobem na przygotowanie małego organizmu do zmiany sposobu odżywiania na ten całkowicie bezmięsny. Można też wykluczyć z diety dziecka tylko niektóre rodzaje mięsa, a pozostałe nadal podawać. Nie trzeba od razu podejmować radykalnej decyzji i można pozostawić dziecku furtkę do własnego wyboru. Ograniczenie produktów odzwierzęcych do kilku porcji w tygodniu na pewno będzie doskonałym pomysłem dla każdego, a dodatkowo, przyniesie wymierne zyski dla planety. Należy doceniać każdy wysiłek włożony w poprawę swojego zdrowia i środowiska, dlatego nawet mały krok, np. odrzucenie czerwonego mięsa – jest w stanie pociągnąć realne zmiany.

Nastepny artykuł

Ważne

ZAINTERESUJE CIĘ

Rozmowa z dziećmi o zmianach klimatycznych może wydawać się trudnym zadaniem. Jako rodzice, mamy obowiązek przygotować nasze dzieci do przyszłości, która w dużym stopniu