Zbyt wczesne rozpoczęcie formalnej edukacji szkolnej przez małe dzieci nie jest dla nich dobre i niesie ze sobą poważne problemy w przyszłości.

Taką opinię przedstawiał przez dwa dni w Polsce David Whitebread1) – ekspert z dziedziny nauczania małych dzieci. Przyjechał do Polski  na zaproszenie „Stowarzyszenia Rzecznik Praw Rodziców”.

Profesor z Uniwersytetu Cambridge i specjalista prowadzący badania nad skutkami wczesnego rozpoczynania edukacji szkolnej mówił, że

„(…) WIĘKSZOŚĆ DZIECI JEST GOTOWYCH DO ROZPOCZĘCIA SZKOLNEJ EDUKACJI DOPIERO W WIEKU SIEDMIU LAT, A WCZEŚNIEJSZA NAUKA POWINNA ODBYWAĆ SIĘ W SPOSÓB NATURALNY DLA DZIECI, CZYLI POPRZEZ ZABAWĘ, GDYŻ DO INNEGO SPOSOBU NAUKI NIE SĄ GOTOWE EMOCJONALNIE.”

Zwracał uwagę na to, że „wszelkie próby wprowadzania formalnej edukacji w przypadku młodszych dzieci odbijają się bardzo negatywnie na dzieciach, ich poczuciu pewności siebie i zdrowiu emocjonalnym.”

David_Whitebread„CORAZ WIĘCEJ Z NICH MA PROBLEMY EMOCJONALNE. W WIELKIEJ BRYTANII MAMY PONAD 10 TYSIĘCY UCZNIÓW NIŻSZYCH KLAS SZKÓŁ PODSTAWOWYCH, KTÓRZY MAJĄ ZDIAGNOZOWANĄ KLINICZNĄ DEPRESJĘ„.

W polskim systemie edukacji od 2009 r. trwa stopniowe obniżanie wieku obowiązku szkolnego. Od września 2015 do I klasy szkoły podstawowej obowiązkowo powinny pójść wszystkie dzieci z rocznika 2009 r. Oznacza to, że dzieci z ostatnich miesięcy roku pójdą do I klasy jeszcze jako 5-latki.

Pierwszego dnia Profesor dał ciekawy wykład na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie. Transmisję wykładu można obejrzeć na stronie UKSW

Drugiego dnia profesor David Whitebread spotkał się z prezydentem elektem Andrzejem Dudą. Przedstawił mu swoje poglądy na temat nauczania małych dzieci. Opowiedział o problemach jakie obserwuje w Wielkiej Brytanii, które są spowodowane zbyt wczesnym rozpoczynaniem formalnej edukacji szkolnej przez małe dzieci. Wskazywał też na rozwiązania tj. inwestowanie w dobrą edukację przedszkolną i naukę poprzez zabawę młodszych dzieci.
Prezydent powtórzył swoje obietnice składane w kampanii wyborczej i po zaprzysiężeniu będzie działał na rzecz naprawy systemu wczesnej edukacji. Zadeklarował także, że będzie starał się robić wszystko, aby dzieci z rocznika 2009 miały wolny wybór.

* * *

Fragmenty wypowiedzi prof. Davida Whitebread’a:

„WŁAŚNIE POPRZEZ ZABAWĘ DZIECI UCZĄ SIĘ NAJWAŻNIEJSZYCH UMIEJĘTNOŚCI, KTÓRE BĘDĄ PRZYDATNE W ICH PÓŹNIEJSZYM ŻYCIU, ROZWIJAJĄ SWOJE UMIEJĘTNOŚCI SOCJALNE, W TYM KOMUNIKACJI Z INNYMI. TO DECYDUJĄCY OKRES DLA ICH DALSZEJ DROGI EDUKACJI”.

„To w ciągu pierwszych lat życia dzieci wyrabiają najważniejsze nawyki i uczą się odnosić do swoich rówieśników. Jest wiele badań, które pokazują, że to, jak dzieci radzą sobie w ciągu tych pierwszych lat, będzie miało wpływ na to, jakie wyniki w nauce będą osiągać później. Dlatego trzeba zwrócić szczególną uwagę na to, jak wygląda edukacja wczesnoszkolna. Amerykański ekonomista i laureat nagrody Nobla, James Heckman, wykazał, że rządom opłaca się dbanie o jakość edukacji wczesnoszkolnej. Zwraca się w przyszłości z nawiązką.”

„Niestety, 20 lat temu rząd brytyjski zobowiązał nauczycieli do zmian, do sukcesywnego stawiania dzieciom wymagań już od najmłodszych lat. (…) Nie przyniosło do dobrych efektów, są na to dowody”.

„Obecnie można zaobserwować, że rządy wielu państw wymagają, aby coraz młodsze dzieci były posyłane do szkoły i uczestniczyły w sformalizowanej edukacji. Tak dzieje się w m.in. w Anglii, w Polsce, Stanach Zjednoczonych, w Szwajcarii, którą odwiedziłem niedawno. Badania naukowe wskazują, że nie sprzyja to dobru dzieci. Do 6, 7 roku życia dzieci powinny uczyć się w przedszkolach poprzez zabawę. Wszelkie próby wprowadzania formalnej edukacji w przypadku młodszych dzieci odbijają się bardzo negatywnie na dzieciach, ich poczuciu pewności siebie i zdrowiu emocjonalnym”2).

_________________________________

1) Prof. David Whitebread – Profesor z Uniwersytetu Cambridge, specjalista prowadzący badania nad skutkami wczesnego rozpoczynania edukacji szkolnej. Wspiera akcję „Too much, to soon” (Zbyt wiele, zbyt wcześnie), prowadzoną przez ruch Save the Childhood (ocalić dzieciństwo), który działa na rzecz podwyższenia wieku sztywnej, szkolnej edukacji w w Wielkiej Brytanii.

2) Wywiad Weroniki Pomiernej z prof. David Whitebread – Zbyt wczesna edukacja szkolna jest szkodliwa.